Hoppa till sidans innehåll

Det finns fantastiskt många nyttiga grillalternativ, men då en typisk grillfest sällan går i hälsans tecken kan det vara svårt att veta var en ska börja. Här tipsar vi om hur du med enkla medel kan sätta din hälsa först, även på grillen. För vet du – kyckling, grönsaker och lax är ingen uppoffring direkt.

11 fräscha grilltips

  • Servera fräsch salsa istället för sås.

    Denna tomatsalsa med paprika, kryddad salladslök, rödlök, vitlök och jalapeño är lätt att röra ihop - och hettar garanterat upp din grillkväll.

    › Het salsa med tomat, paprika och jalapeño

  • Byt ut chips mot grönsaksstränger.

    Det är snyggt, nyttigt och gott! Gurka, morot, paprika eller blomkål? Allt funkar att dippa!

    › Grönsaker med dipp

  • Gör en riktig pang-sallad som du faktiskt VILL äta.

    Jordgubbar passar perfekt i salladen och en nypa ost går lång väg! Ha gärna i lite kalamataoliver som kontrast till det söta. Mmm-mmh!

    › Jordgubbssallad

  • Och skippa majonnäsen i potatissalladen.

    Detta recept innehåller delikatesspotatisar, rädisor och sparris som kryddas med gräslök och får en fin avslutning med lite salladsdressing på toppen. Majo-vadå?

    › Rostad potatissallad

  • Banna korven - välj fläskspett!

    Fläskfiléspett är nyttigare och godare. Välj gärna en svensk fläskfilé som du marinerar i olja, chilisås och tabasco. Snabbt enkelt och svindlande gott!

    › Fläskfiléspett caramba

  • Grilla kyckling.

    Skinnlös kyckling betyder mycket protein och väldigt lite fett, och med rätt marinering blir den godare än vilken köttbit som helst. Gör din egen med färsk rosmarin, citron, spiskummin och tabasco för härligt sting!

    › Grillade marinerade kycklingfiléer

  • Och räkor.

    Räkor är nyttigt, mättande, och det går supersnabbt att grilla. Krydda med vitlök, spiskummin och koriander som slutfinish!

    › Turkiska räkspett

  • Glöm inte portabello!

    Portabellosvamp blir perfekt som ditt köttfria men hälsosamma alternativ - som dessutom är perfekt på grillen. Här har vi toppat med fräst spenat och mozarella, men au naturale är också smarrigt.

    › Portabello med spenat och mozzarella

  • Nämnde vi lax?

    Lax innehåller massor av omega 3 och protein, och gör sig fantastiskt bra på gallret! Testa detta recept med asiatisk touch nästa gång du grillar:

    › Laxspett med papayasallad

  • Avsluta med en fruktig dessert över glöden.

    För det är du värd! Värmen tar fram den söta smaken i frukterna och gör dem ännu saftigare. Nektarin innehåller dessutom rikligt med vitamin C, A och kalium.

    › Grillad nektarin

  • Eller läskande isglass!

    Det här är den perfekta isglassen för melonälskaren. Du delar vattenmelonen i bitar och fryser in. Mumsigt!

    › Isglass