Hej!

Du verkar ha en gammal webbläsare. Uppdatera för att få ut det mesta av ICA.se.

Att kroppen mår bra av att äta grönsaker vet de flesta. Ändå äter åtta av tio svenskar på tok för lite. Med en ny topplista på de allra nyttigaste grönsakerna vill Livsmedelsverket inspirera till att vidga vårt gröna tänk.

Ur tidningen Buffé, oktober 2013

Livsmedelsverkets senaste analys visar att många grönsaker och rotfrukter är verkliga näringsbomber. Veronica Öhrvik, nutritionist på SLV berättar:

En vanlig sallad med tomat och gurka kan bli så mycket bättre med lite sockerärter, babyspenat och linser.

För att kunna göra topplistan tittade man speciellt på de näringsämnen där vår viktigaste källa är grönsaker. Till exempel fibrer, folat, vitamin A, C och K. Samt mineralerna järn, kalium och magnesium. Läs mer om näringsämnenas roll i kroppen här.

På listans första plats kommer gröna blad, som spenat och rucola. En portion (50 g) spenat innehåller till exempel flera dagars behov av vitamin K och minst en tredjedel av det rekommenderade intaget av vitamin A, vitamin C, folat och kalium.

Men förstås går det inte att enbart mumsa mangold och tro att man är hemma på hälsofronten. Att blanda friskt är framgångskonceptet.

- Egentligen känns det lite synd att visa vilka grönsaker som kom längst ner i listan. De är ju också jättenyttiga. Det är viktigare att äta varierat än att bara äta de som toppar listan, säger Veronica.

Färskt eller fryst?

Är färska grönsaker bättre än frysta? Enligt Livsmedelsverket är det i princip omöjligt att svara på. Nyskördat är generellt bättre än fryst, men jämför man grönsaker som förvarats några dagar i butik och därefter i kylskåpet hemma ytterligare någon dag vinner frysta grönsaker.- Bäst är att välja det man tycker är enklast och godast. Då äter man antagligen mer grönsaker och får så på vis i sig fler nyttigheter, säger Veronica Öhrvik.

Gröna topplistan

  1. Gröna blad som spenat och romansallad
  2. Haricots verts
  3. Broccoli
  4. Gröna ärter/sockerärter
  5. Avokado
  6. Små vita bönor
  7. Purjolök
  8. Blomkål
  9. Gröna och röda linser
  10. Kikärter
  11. - 30. Palsternacka, paprika, rödkål, grön kruksallad, kidneybönor, stora vita bönor, krossade tomater, vitkål, kantareller, svarta bönor, majs, morot, tomat (inkl körsbärstomater), isbergssallad, rödbeta, aubergine, gurka, gul lök, rödlök, inlagda rödbetor

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer