Bjud på en värmande soppa, kastrullbakat bröd och en ljuvlig päronkaka. Att allt är helt växtbaserat är en bonus för miljö, hälsa och plånbok. Små tricks lyfter smakerna.

Av Karoline Jönsson
Tips: Missa inte alla våra veganska recept, gott för alla måltider!

Karolines knep för vegansk mat

  • Byt ut det animaliska

    Att laga växtbaserat är ofta ingen större konst, och att baka utan smör och andra mejeriprodukter går bra. Jag upplever tvärtom att mjuka kakor blir saftigare och fluffigare av olja än t ex av smör. Mjölken kan man rakt av byta ut mot växtbaserade varianter som havre- eller sojadryck, och äggen kan enkelt ersättas av lite extra vätska, bakpulver och kanske någon bindande ingrediens som psylliumhusk eller potatismjöl. Fyllningen varierar jag efter smak och säsong. Helt plötsligt har man en hel repertoar av veganska kakor!

  • Baka bröd i kastrull

    Det fiffiga med att baka bröd i kastrull är att det blir bra nästan hur man än bär sig åt. Jag har ofta bara »tappat« degen rakt ner i kastrullen, men när brödet sedan kommit ut ur ugnen en knapp timme senare ser det ändå ut som om det vore köpt på bageri. Kastrullen är en perfekt form som fint håller ihop denna ganska lösa deg så brödet blir luftigt. Den långa jästiden ger en god arom, och vinteräpplen, som jag har lagrade fram till sommaren i kallskafferiet, gör brödet saftigt.

  • Rosta ingredienserna

    Just det här med att rosta saker i ugnen är ett av mina bästa knep för växtbaserad mat med stora, fylliga smaker. I min majs- och sötpotatissoppa rostas ingredienserna innan de mixas samman med vatten. Vitlöken rostas samtidigt och får en otroligt fyllig och lite söt smak, inte alls så där skarp som rå vitlök kan vara. Den blir som en naturlig buljong som smaksätter soppan. Släta soppor vinner på att toppas med rostade frön eller nötter, färska örter och kanske lite groddar och skott.

  • Juica utan centrifug

    Man behöver ingen juicecentrifug för att kunna juica hemma – en blender kan ge lika gott resultat. Jag silar alltid genom silduk eller ett tunt tyg, men det går också att använda sig av t ex en stålsil, men då skiktar sig juicen ganska lätt.

Karolines växtbaserade meny

  • Gurkmejashot

    Med denna värmande shot med färsk gurkmeja och ingefära innehåller får du två riktiga hälsohjältar i ett svep, tillsammans med C-vitaminrika citrusfrukter.

    Shot med färsk gurkmeja

  • Majs- och sötpotatissoppa

    Ugnsrostad majs, sötpotatis och vitlök ger soppan en fyllig och god smak. Toppa majs- och sötpotatissoppan med knapriga frön, mer majs och färsk koriander. Just goda toppings med olika konsistens är något som alla släta soppor vinner på!

    Rostad majs- och sötpotatissoppa

  • Kastrullbröd

    Kastrullen har en perfekt form som fint håller ihop den ganska lösa degen så att brödet blir luftigt. En bonus är att du bara behöver ”tappa” ner degen, brödet kommer ändå se ut som att du har köpt det på bageri.

    Kastrullbröd med vinteräpple och kummin

  • Paprika spread

    Den röda paprikan får en härligt fyllig och ännu sötare smak när den rostas i ugnen. Mixa ihop dina rostade paprikor till ett pålägg tillsammans med vitlök och stora vita bönor. Bönorna är rika på proteiner och bra energi. Spreaden är mums på mackan!

    Spread på rostad paprika och vitlök

  • Päronkaka utan ägg

    En saftig mjuk kaka med havredryck och olja i stället för mejeriprodukter. Det behövs heller inga ägg – kakan blir luftig och fin ändå. Helt enkelt en vegansk päronkaka som inte kommer att göra någon besviken!

    Päronkaka med kardemumma