Att cottage chesse är gott på mackan och som mellis tror jag många har koll på. Men faktum är att denna gryniga hälsosamma färskost är toppen i maträtter också för att göra maten mer proteinrik och mättande. Här bjuds ett gäng goda recept med cottage cheese!

I samarbete med KESO® cottage cheese Text: Isabelle Pedersen

  • Rågpannkaka med lingon

    Rågpannkaka med lingon

    Boosta pannkakan med rågmjöl som mättar länge. Lingonen bidrar med fin syrlig smak. Rågpannkakan kan med fördel toppas med matig cottage cheese för att göra middagen mer proteinrik.

    - Rågpannkaka med lingon

    Spara

  • Italiensk spenatpaj

    Italiensk spenatpaj

    En matig paj där fyllig cottage cheese och fräsch spenat tar plats. Ljuvlig smak från muskotnöt och parmesan kompletterar rätten som gör sig allra bäst tillsammans med en fräsch avokadosallad.

    - Italiensk spenatpaj

    Spara

  • Spenatpannkaka med örtröra

    Spenatpannkaka med örtröra

    Den här fina gröna pannkakan är boostad med både spenat och riven morot. Gott och näringsrikt med cottage cheese och pesto på toppen.

    - Spenatpannkaka med örtröra

    Spara

  • Majs- och avokadobiffar

    Majs- och avokadobiffar

    Varför inte testa dessa saftiga majs- och avokadobiffar till middag? Avokadon, majs och salladslök bildar utsökta biffar som du sen kan äta tillsammans med marinerade bönor, krämig cottage cheese och en krispig grön sallad. Smaklig spis!

    - Majs- och avokadobiffar

    Spara

  • Rotfruktslasagne

    Rotfruktslasagne

    Suveränt god lasagne med rotfrukter och cottage cheese. Fräs morötter, rotselleri och palsternacka hackad i tärningar med kryddor och buljong. Rotfruktslasagnen smakar som bäst med en fräsch sallad på sidan om.

    - Rotfruktslasagne

    Spara

  • Grön omelett med spenat och avokado 

    Grön omelett med spenat och avokado 

    Grönt är skönt! Starta dagen med en superomelett laddad med grön spenat och toppad med flera nyttigheter som avokado, keso och pumpakärnor. En omelett med extra hälsoboost som passar lika bra till brunchen eller lättlunchen.

    - Grön omelett med spenat och avokado 

    Spara

  • Zucchiniplättar med paprikasallad och basilikaröra

    Zucchiniplättar med paprikasallad och basilikaröra

    De här smakrika zucchiniplättarna är både nyttiga och goda. Med en bas på zucchini blir de saftiga samtidigt som riven potatis hjälper till att göra plättarna härligt knapriga. Servera med paprika- och bönsallad, och toppa med en smarrig basilikaröra, för en fräsch vegorätt som passar alla.

    - Zucchiniplättar med paprikasallad och basilikaröra

    Spara

  • Bananvåfflor

    Bananvåfflor

    Bananvåfflor är perfekt som frukost, mellanmål eller varför inte som enkel lunch eller middag? Dessa matiga våfflor med banan görs på en smet med cottage cheese, ägg och havregryn och är därmed lite nyttigare än vanliga våfflor.

    - Bananvåfflor

    Spara

  • Hemgjord blåbärssoppa

    Hemgjord blåbärssoppa

    Att koka sin egen blåbärssoppa blir faktiskt godast! Gör din egen blåbärssoppa och njut av som vintrigt mättande mellanmål – med frysta blåbär går det snabbare än du tror! Servera blåbärssoppan med cottage cheese och nötter eller frön om magen kurrar lite extra.

    - Hemgjord blåbärssoppa

    Spara