Gröt är gott, nyttigt och mättande. Och så lätt att variera. Rör ner ett ägg för extra protein och krämighet, toppa med nötter för crunch eller byt ut kokvattnet mot äppeljuice för sötma. Här tipsar vi om hur du komponerar din nya favoritgröt.

3 steg till godare gröt

  • Basen

    Utbudet av gryn och korn har de senaste åren ökat och det är numera lätt att hitta nya favoriter bland de mer bekanta havregrynen.

    Olika gryn:

    Bovete - glutenfritt, finns helt, krossat och som flingor
    Quinoa - glutenfritt, mild smak och snäll mot magen
    Rågflingor - hög fiberhalt, kraftig smak - passar bra att blanda med andra gryn
    Teffkorn - glutenfritt sädesslag med en nötig smak som drar lite åt råghållet

    I stället för vatten:

    Mandeldryck - rundare smak
    Äppeljuice - mer sötma
    Morotsjuice - fin färg och sötma
  • Boosta med färg och smak

    När basen väl är gjord finns det många sätt att variera din gröt på - och samtidigt boosta med massa nyttigheter, ge snygg färg och god smak. Här är några godsaker att piffa till grötbasen med:
    Blåbär - frysta eller färska, bidrar med nyttiga antioxidanter och ger läcker färg
    Banan - riv eller mosa ner, ger mycket sötma och en krämigare gröt

    Morot - finriven morot ger förutom färg en liten känsla av nybakad morotskaka
    Zucchini - finriven zucchini gör gröten lite matigare
    Ägg - rör ner ett ägg för extra krämighet och en boost av protein

    En nypa krydda:

    Kanske det allra enklaste och snabbaste sättet att smaksätta gröten på. Prova följande var för sig eller alla tre ihop.
    Kanel
    Kardemumma
    Vaniljpulver 
  • Toppingen

    Vilken gröt som helst blir glad av olika toppings. Satsa på olika konsistenser för den totala grötupplevelsen.

    Krämigt och krispigt:

    Hackade nötter - ger knaprighet, extra energi och nyttiga fetter
    Nötsmör - rör ut ett nötsmör, till exempel av jordnöt, mandel eller hasselnöt, med lite vatten så blir konsistensen härligt krämig. Ringla över gröten.
    Torkade bär - byt russinen mot torkade blåbär eller svarta vinbär, de ger både sötma och syrlighet
    Kokoschips - ger skönt krisp och fin sötma, dessutom blir det snyggt
    Granatäppelkärnor - små gnistrande rubiner fyllda med nyttiga antioxidanter som ger syra, sötma och härligt krisp. 

Gröt på fler sätt!

  • Overnight oats

    Overnight oats, bircher müsli eller davosgröt - kärt barn har många namn. Perfekt för den morgontrötte då gröten görs på kvällen och står i kylen över natten.

    Så gör du: Blanda havregryn med dubbla mängden yoghurt och låt stå över natten i kylen. Lite rivet äpple i blandningen ger fin smak och sötma. Ät den toppad med bär, frukt och nötter. Här är en variant på det davosgröten med tillägg av müsli och mjölk.

  • Raw gröt

    Vill du utöka din grötrepertoar ytterligare så vågar du dig på gröt "raw style" - alltså gröt tillagad utan tillförsel av värme.

    Så gör du: Lägg helt bovete eller quinoa i blöt över natten. Skölj sedan noggrant och mixa med banan, en knivsudd kanel och en skvätt mandel- eller havredryck till en krämig konsistens. Smaka av med lite honung för sötma och toppa med dina favoritbär eller den här fräscha sylten med chiafrön.