Hoppa till sidans innehåll

De naturliga, starka färgerna i frukt, bär och grönsaker avslöjar en hel del om de hälsosamma ämnen de bär på. Häng med på en färgskola i växtriket från grönt till blått.

Text: Anna K Sjögren

Det är ingen slump att vi köper mer smågodis när det finns många sorter att välja på. Människans hjärna går igång på mat med olika färger och former, de lockar oss att köpa och smaka. Men smågodis är förstås en sen företeelse i människans historia, från början var naturens tanke att vi skulle lockas av färgglada äpplen, blåbär, morötter och gröna blad för att få i oss livsviktiga näringsämnen. 

I dag vet forskarna att färgen på frukt och grönsaker signalerar näring och hälsa. Vi kan alltså lita på våra ögon som instrument och frossa i naturliga färger. Inte konstigt att producenterna frestas att göra laxen lite extra orange, pistageglassen ett uns grönare och margarinet en nyans gulare.Blått är mångas favoritfärg, men när man i experiment färgar maten blå vill många inte äta den. Grönt, brunt och rött är populära matfärger, men svensk husmanskost blir lätt väl brun. Stekta köttbullar med brunsås och oskalad potatis på en vit tallrik känns som en dyster historia. Med några rårörda lingon, snabbinlagd gurka eller gröna ärter lyfter rätten direkt.

Gröna egenskaper

Mörkgröna grönsaker, till exempel grönkål, spenat, mangold, broccoli, rucola och ärter är rika på folat, mineralämnen och fibrer. Folat är ett B-vitamin som minskar risken för sjukdomar i hjärtat och blodkärlen. Det är viktigt att få tillräckligt med folat innan man blir gravid, eftersom det behövs för att fostret ska utvecklas normalt. 

Kalcium är ett mineralämne som krävs för att bygga och behålla ett starkt skelett. I de gröna grönsakerna finns även K-vitamin, som gör att kroppen bättre kan lagra kalcium.

Röda egenskaper

Den röda färgen i tomater, paprika och vattenmelon och den rosa färgen i grapefrukt och vattenmelon är en antioxidant som heter lykopen. Det finns forskningsresultat som visar att lykopen minskar risken för blodpropp och vissa typer av cancer. 

När lykopen får koka, gärna ihop med olja eller något annat fett,
till exempel i en mustig italiensk tomatsås, blir det värdefulla näringsämnet lättare för kroppen att ta upp. Med tanke på lykopenet är en klick ketchup på pastan nyttigare än många tror.

Blålila egenskaper

Flavonoider är namnet på en stor grupp antioxidanter. En del av dessa är kraftigt blålila och kallas för antocyaniner. Dessa nyttiga ämnen finns till exempel i skalen
på aubergine och blåa druvor. De
är orsaken till att rött vin anses hälsosamt, men antocyaniner finns även i bär, till exempel blåbär, björnbär, svarta vinbär och jordgubbar. 

Antocyaninerna förstörs inte vid upphettning och tål att bli kokta till sylt. Att äta mer bär innebär minskad risk för hjärt- och kärlsjukdom hos kvinnor. Antioxidanterna är en del av bärens inbyggda försvar mot solljus och andra yttre hot, och därför finns de främst i skalet. Äter man en deciliter blåbär eller andra små bär får man i sig mer skal och därmed mer antioxidanter än om man äter samma mängd stora bär som jordgubbar och druvor.

Just nu sprids bluffmeddelanden om presentkort som ser ut att komma från ICA. Läs mer