Inspiratören

Hon är på

rätt spår

Ida Ingemarsdotter har skidat hem både OS-guld och VM-guld. Att hon har lyckats inom längdskidåkningen tror hon delvis beror på sitt intresse för andra idrotter; som barn höll hon även på med bollsport och dans.

Publicerad den 27 september, 2015

Vad är på gång i ditt idrottsliv?

– Jag förbereder mig inför säsongen. Det är inga mästerskap vintern 2015/2016, i stället deltar jag i två tourer, en i Europa och en i Kanada. Det sköna med en mästerskapsfri säsong är att man kan fokusera på varje tävlingshelg, allt handlar inte om en specifik period.

Hur mycket tränar du om dagen?

– Mellan 3 och 5 timmar. På vintern blir det mest skidåkning, även lite styrketräning och löpning. Under sommaren kör jag rullskidor, löpning, skidgång, styrketräning och skidåkning i tunnel eller på glaciär.

Om orken tryter, hur tänker du då?

– Jag drar bara på mig kläderna och går utanför dörren, då brukar det genast kännas bättre. Idrotten är ju ett jobb för mig och det är bara att göra det jobbet. Men självklart har även jag dagar då jag känner mig trött och sliten och bara vill ligga kvar i sängen.

Har längdskidor alltid varit Sporten med stort S för dig?

– Nej, som barn höll jag på med dans, orientering, fotboll, friidrott, löpning och alpin skidåkning också. Och jag tyckte faktiskt att alpint var roligare än längdskidåkning. Men så ställde jag upp i min första längdskidtävling när jag var nio år. Jag vann och det gav en väldig kick! Men det var först när jag var 15-16 år som jag valde att satsa allt på längd. Jag var helt enkelt bättre på längd än alpint.

Vad gav det dig att hålla på med flera sporter?

– Jag blev mångsidig och utvecklade min fysik och kroppskontroll mer än om jag hade inriktat mig på en idrott från början. Jag tror att ju fler idrotter man håller på med som barn, desto bättre blir man på den idrott man till sist väljer. Att prova på olika idrotter är dessutom väldigt roligt. Om man specialiserar sig väldigt tidigt missar man dessa möjligheter.

Vad är tjusningen med längdskidor?

– Att man är utomhus, förhoppningsvis i vackert vinterväder, och att vem som helst kan åka. 2 år eller 90 år, det spelar ingen roll! Sporten är därför perfekt att utföra tillsammans med familj eller vänner. Samtidigt ger längdskidåkning väldigt bra motion; man använder hela kroppen och rörelserna är ganska skonsamma. 

Slutligen, har du något kom-igång-med-träningen-tips till vanliga motionärer?

– Försök att bli mer aktiv i din vardag. Ta trapporna i stället för rulltrappan eller hissen. Gå eller cykla till jobbet i stället för att ta bilen. Om du har barn, promenera till dagis eller skola om ni har tid och möjlighet. Då gör ni samtidigt något tillsammans.