Bild laddas
Ät mer grönt

Sparris - särskilt viktigt för kvinnor

De krispiga sparrisarna kan pigga upp de flesta maträtter, samtidigt som de gör gott för hälsan. Dessa fem recept tillägnar vi Sveriges alla kvinnor!

Sparris är rik på folat. Det är ett B-vitamin att lägga på minnet, särskilt om du är kvinna.

– Inför en graviditet är det jätteviktigt att få i sig tillräckligt med folat, eller folsyra som vitaminet kallas i tablettform. Folat bidrar nämligen till normal celldelning och nybildning av blodkroppar, vilket är jätteviktigt för att fostret ska utvecklas normalt, säger ICAs förra chefsdietist Christina Karlsson.

Utöver folsyra innehåller sparris gott om vitamin C, särskilt den gröna sparrisen, och mineralerna kalium och zink.

– Vitamin C är en viktig antioxidant, kalium bidrar till normalt blodtryck och zink stärker immunförsvaret.

Så passa på att äta mycket sparris nu när det är säsong! Här är fem härliga recept där sparrisen bidrar med det där lilla extra. Smaklig spis!

  1. 1. Primörer med salsa verde

    1
    2
    Avnjut årets första grönsaksskörd med en underbar salsa verde. Servera de lättkokta primörerna med färskt bröd, ägghalvor och den hemmagjorda mumsiga salsamixen bestående av bland annat kapris, sardeller, vitlök och gräslök.
    Primörer med salsa verde
  2. 2. Grillad röding med sparris- och zucchinisallad

    65
    1
    Röding är en tacksam fisk att lägga på grillen. Den innehåller nyttiga fetter som gör att fisken inte torkar ut och blir torr så lätt. Investera i en grillwokpanna och den läckra sparris- och zucchinisalladen med underbar sojavinägrett går som en dans att göra.
    Grillad röding med sparris- och zucchinisallad
  3. 3. Ljummen sallad med majrova, sparris & mangold

    3
    0
    En värmande sallad till middag? Prova då denna med majrova, sparris och mangold som serveras med matvete eller bulgur därtill. Den kokade majrovan och sparrisen värmer salladen tillsammans med matvetet.
    Ljummen sallad med majrova, sparris & mangold
  4. 4. Ugnsbakad torsk med sparris, tomat och basilika

    16
    1
    Många drar sig för att laga fisk men det här är ett gott exempel på att det varken behöver vara komplicerat eller ta lång tid att göra. Gott blir det också! Torsken bakas i ugnen och serveras sedan på en bädd av tomat, kokt grön sparris och risoni och på toppen ringlas vinägrett med finstrimlad basilika.
    Ugnsbakad torsk med sparris, tomat och basilika
  5. 5. Avokadosallad med råhyvlad sparris och pinjenötter

    35
    0
    En somrig sallad som kan njutas som både en komplett rätt eller som tillbehör. Smaken från de rostade pinjenötterna och hyvlad Västerbottensost tillför ytterligare en dimension. Kan även serveras ljummen, genom att koka färsk potatis, riva Västerbottensost över och vända ner i salladen.
    Avokadosallad med råhyvlad sparris och pinjenötter