Mat och träning

När du tränar gör du av med mycket energi. Därför är det viktigt att du ger kroppen det bränsle som den behöver för att orka med träningspasset och för att den snabbt ska kunna återhämta sig efteråt.

Mat och hälsa - ICA tar ansvar

Ät rätt före träningen

Mat ska självklart vara förenat med glädje och njutning men den är ju faktiskt också kroppens bränsle. Genom att ge kroppen det den bäst behöver ökar du förutsättningarna att prestera som bäst på träningen.

vatten

Ät rätt efter träningen

De flesta idrottande människor är måna om att äta ordentligt inför träningen för att orka som mest och kunna prestera maximalt. Men minst lika viktigt är det att äta rätt efter passet så att kroppen får återhämta sig på bästa sätt.

vatten

Vätskebalans för god prestation

Tänk att ungefär tre fjärdedelar av en vältränad människas kropp består av vatten! Då är det inte svårt att förstå att det är viktigt att hålla vätskebalansen på en god nivå för att kroppens alla funktioner ska fungera så väl som möjligt.

1164-Sushiris-1164.jpg

Kolhydrater - ett viktigt bränsle

Finns det något näringsämne så omdiskuterat som kolhydraterna och deras vara eller icke vara för en välmående och välpresterande kropp? Kolhydraterna har sina funktioner och klara fördelar, särskilt för dig som är aktiv. Det intressanta är vilken typ av och i vilken omfattning de intas.

Allergi och intolerans

Fett - farligt eller fantastiskt?

Fett är för vissa människor förknippat med ohälsa och för andra med hälsa, men våra kroppar behöver faktiskt fett! Eftersom det innehåller mycket energi är det dock viktigt att se upp med mängderna.

Allergi och intolerans - mjölkprotein

Protein - bara för muskelknuttar?

Att kolhydrater ger energi och protein bygger muskler är känt för många, särskilt de som tränar. Men är protein bara till nytta vid styrketräning eller kan det också fylla en funktion vid konditionsträning?